Sunday, August 28, 2011

BON VOYAGE RAMADHAN...WELKOMMEN SYAWAL...

Assalamualaikum & Greetings my Brothers and Sisters,

Ramadhan dah semakin ke penghujung dan hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi untuk Syawal menjenguk kita..!!! Sedih dan sayu rasa hati ini nak tinggalkan Ramadhan.  Rasanya seperti baru semalam Ramadhan tiba dan kini dah hampir pergi.  Tempoh sebulan yang kita lalui ini terlalu pantas datang dan pergi..!!! Persoalannya berapa lama dalam sehari kita gunakan untuk merebut pahala bulan barakah ini selain dari berpuasa??? Cukupkah apa yang kita lakukan itu??

Ada yang merasakan sebulan itu tempoh yang panjang dan setiap kali diajak berterawih, disuruh bersedekah..alasannya "esoklah..hari ini sibuk, penat, tak cukup masa dan macam-macam lagi alasan"  Pastikah kita hari esok akan menjelma untuk kita?? Mana kita tahu mungkin dalam kelekaan ini sekejap lagi malaikat maut datang menjemput.!!! Adus..!!! Rugi sudah pahala terawih kita hari itu, rugi sudah pahala bersedekah kita pada hari itu..!!!  Sebulan berpuasa itu tak lama, sekejap sahaja, jadi marilah kita mengajak semua saudara kita mencari dan mengumpul sebanyak mungkin pahala ramadhan yang hanya tinggal dua hari sahaja lagi..!!!

Bulan Ramadhan sebenarnya adalah bulan untuk kita berjimat cermat tetapi apa yang jadi adalah sebaliknya..!!! Di sana sini kita lihat ada bazaar ramadan, hotel-hotel giat menyediakan buffet ramadan dan syarikat-syarikat jugak galak membuat sambutan buka puasa bersama staf-staf mereka.  Bukannya kita tidak boleh berbelanja, BOLEH..!!! tetapi beringatlah jika beli berlebihan jika habis semuanya dimakan tak mengapa tetapi jika tak habis..bukankah itu satu pembaziran dan pembaziran itu adalah amalan syaitan..!!! Bukannya kita tak boleh buka di hotel-hotel yang menyediakan buffet ramadan ini tetapi apa yang berlaku ramai di antara kita yang sanggup meninggalkan solat wajib semata-mata kerana mengadap makanan yang banyak terhidang dan tak larat nak bangun dek kekenyangan yang amat sangat.  Ada yang bersolat tetapi ramai yang bersolat dengan tergesa-gesa dek memikirkan banyak lagi makanan yang belum disentuh jika lama-lama ditikar sejadah takut nanti tak sempat pula nak merasa juadah yang lain..!!!  Ada juga hotel-hotel yang perihatin yang menyediakan solat maghrib, isyak dan terawih berjemaah tetapi malangnya yang mengikut berjemaah ini tak ramai, kurang dapat sambutan..!!!  sedihkan..!!! Kesimpulannya apabila berbuka, makanlah secara berpada-pada bukan secara yang berlebihan, makan lebih badan akan berat dan mata pun memainkan peranan dan bila ini terjadi maka nafsu 'syaitan' pun muncullah memujuk hati dan perasaan supaya untuk tidak bersolat ataupun melambatkan waktu solat.

Sepatutnya pada sepuluh malam terakhir Ramadhan ini kita penuhi dengan memperbanyakan lagi amal ibadat dan berdoa agar kita sentiasa dipelihara..!!! Tetapi apa yang berlaku pada masyarakat kita hari ini, hari-hari terakhir ini dipenuhi dengan membuat persiapan hari raya.  Pusat-pusat membeli belah sesak dengan ribuan manusia yang sibuk mencari baju raya dan peralatan raya.  Suri-suri rumah sibuk mengemas dan menghias rumah, tidak pun sibuk membuat kuih di dapur.  Dekat masjid pun semakin pendek baris-baris saf yang solat terawih. Ramai yang mula meninggalkan solat berjemaah samada yang wajib mahupun yang sunat.  Para peniaga pula, masa ini lah nak kumpul pendapatan. Ada yang meletak harga yang amat tinggi kerana nak untung cepat..!!! Yang jadi mangsa adalah KITA..!!! Kesian dekat kita kan..!!!  Masih teringat lagi kali pertama dan terakhir kot ke pasar Ramadhan dua hari lepas, ayam goreng seketul yang biasanya dijual pada harga RM 2 - RM 2.50 pada hari biasa tapi dalam bulan Ramadhan dijual dengan harga RM5...gila ka hapa peniaga nih..!!! Cekik darah sungguh..!!!  Kesimpulannya Ramadhan juga adalah bulan bertolak ansur, sama-sama berkongsi nikmat yang Allah berikan.

Dua hari lagi Syawal akan bersama kita. Orang kata Hari Raya ni untuk kanak-kanak sebab boleh kutip 'ang pow'.  Orang-orang tua sori bukan tua yang berumur macam kita hehehe dah tidak ada keseronokan dah. Persoalannya betul ke macam tu??  Apakah solat sunat Aidilfitri itu bukan satu keseronokan ke? Kunjung mengunjung sanak saudara yang jarang berjumpa itu bukan keseronokan ke?? Tapi ada juga yang sambut Aidilfitri dengan ter over-over, baju nak kena beli baru, rumah kena cat baru, perabot kena tukar baru, pendek kata semua benda nak kena tukar baru..!!!  Ada juga yang kata kena sambut raya sepanjang bulan Syawal yakni sebulan sebab puasa sebulan so raya pun kena la sebulan jugak...!!! Padahal puasa tu kita yakin ke cukup sebulan...bagi yang wanita yang belum menapos memang dah sah tak cukup sebulan puasa..!!! Pelikkan.. Punca wujudnya ketidak seronokan berhari raya atau beraya berlebih-lebihan adalah sebab kita tidak menghayati dan tak faham apa maksud sambutan Aidulfitri dan salah satu sebab yang jadi kita tak faham maksud sambutan Aidilfitri tu kerana kita tak menghayati dan tak menghormati Ramadhan.  Orang kata Ramadhan tu bulan puasa, so kita puasa saja la dah orang suruh tetapi amal ibadat yang lain tak buat..!!!  Kesimpulannya untuk lakukan sesuatu perkara kita kena faham dulu maksud akar umbinya. Walaupun Aidilfitri tu melambangkan kemenangan kita dalam berperang menahan diri dari melakukan perkara-perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa, itu tidak bermakna semasa raya kita boleh melakukan perkara-perkara maksiat seperti bersalam-salaman muhrim dan bukan muhrim, berlebih-lebihan, bermegah-megahan, menunjuk-nunjuk dan sebagainya..!!! Renung-renungkanlah dan marilah kita sama-sama bermuhasabah diri kita..!!!

Kenapa semasa raya kita kena beri 'angpow' dekat kanak-kanak dan remaja yang masih bersekolah? Sejak bila budaya ni wujud? Hairankan, seolah-olah sudah menjadi suatu kewajipan wajib beri duit raya terutamanya mereka yang telah bekerja.  Kenapa kita tak ikut adat orang-orang cina, mereka yang belum berkahwin tak layak bagi 'angpow' tetapi layak pulak tu terima 'angpow' hehehehe...kan menarik sikit.  Zaman kita kecil-kecil dulu tak pernahnya ada sarung duit raya tapi sekarang dah ada sampul duit, warna hijau pulak tu.  Macam dah jadi satu trend pulak, raya Aidilfitri sampul duit warna hijau dan tahun baru cina sampul duit warna merah. Duit raya ni juga lah sesetengah ibu bapa buat umpan untuk mengajar anak mereka berpuasa penuh, siap berjanji lagi satu hari puasa penuh dapat duit raya RM 1 dan jika puasa tak tinggal langsung dapatla banyak duit raya.  elok tu memang sebagai langkah pertama untuk ajar anak-anak tetapi perkara ni mesti diperbetulkan apabila usia mereka semakin meningkat, takut nanti sampai satu tahap, mereka berpuasa dan melakukan amal ibadat kerana wang ringgit..!!! Macam yang berlaku baru-baru ada segelintir masyarakat melayu yang konon mengaku masih islam tetapi sanggup jual agama dengan mengikuti keraian di gereja kerana kesempitan hidup.  Setakat ni tak jumpa lagi dalil yang mengatakan kena bagi duit raya dekat kanak-kanak tapi amalan bersedekah kepada yang memerlukannya ada la. 

Setakat ini dulu segala coretan hanya pandangan peribadi semata-mata dan sama-samalh kita mentafsir, mengubah dan bermuhasabah diri....!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...